Drogi Rodzicu kontroluj postawę swojego dziecka.
Już od najmłodszych lat powinniśmy obserwować ciało naszego malucha. Sprawdzać czy nie powstają żadne asymetrie, itp.
Na co zwrócić uwagę:
W pozycji stojącej, patrząc od tyłu:
- równe ustawienie ramion,
- łopatki symetrycznie umiejscowione, nie powinny odstawać od plecków,
- kąty taliowe (czy z obu stron są równe),
- symetryczne ustawienie barków nad biodrami,
Ustawienie kolan (czy nie są nadmiernie zbliżone X (koślawość), lub zbyt oddalone ( ) (szpotawość),
- ustawienie stóp w pozycji stojącej (czy ścięgna Achillesa lub ewentualnie kostki nie pochylają się nadmiernie do środka lub na zewnątrz),
W ustawieniu bokiem do nas:
- ustawienie pleców – czy nie są nadmiernie pochylone w górnym odcinku (piersiowym) lub nadmiernie wklęśnięte na odcinku dolnym (lędźwiowym)
- Niemowlę, które zaczyna wstawać i chodzić pozostawiamy bose nóżki (ewentualnie podgumowane skarpetki).
- Stopy powinny mieć jak największy kontakt z podłożem aby naturalnie doświadczać ich obciążenie, przenoszenie ciężaru ciała, reakcji równoważnych, czucia podłoża.
- Chodzenie na bosaka jest najlepsze, zwłaszcza po różnych powierzchniach (np. trawa, groch).
- Jeżeli maluch chodzi już pewnie i wybiera się na spacer – pora upić buty!
Buty:
- muszą być wygodne i nie mogą przeszkadzać stopie.;
- podeszwa – cienka, sprężysta, zginająca się tylko w 1/3 odległości od przodu buta, „skręcająca się” wokół osi długiej podeszwy;
- wkładka wewnętrzna – wąska, może być delikatnie wyprofilowana;
- cholewka – niska (poniżej kostki), miękka, dobrze stabilizująca i obejmująca śródstopie dziecka;
- zapiętki – miękkie i elastyczne;- sandałki mogą być bez zapiętek i z odkrytymi palcami, ale muszą mieć 3 paski, które będą utrzymywać dobrze but na stopie;
- mogą mieć max 5 mm zapasu, nie mogą być za długie;
- powinniśmy zakładać dziecku nowe buty, ponieważ chodzenie w butach wcześniej przez kogoś używanych, może zniekształcać stopę naszego dziecka;- po domu „śmigamy” na boso lub w antypoślizgowych skarpetkach.
JAK PRAWIDŁOWO PRZEWIJAĆ MAŁE DZIECKO?
- przygotujmy do tego odpowiednie miejsce (np. na łóżku, przewijaku);
- pod dupkę podkładamy podkład lub pieluchę tetrową;
- przygotowujemy niezbędne rzeczy: czysta pielucha, chusteczki nawilżone, które proponuję ogrzać lekko w dłoni, krem lub maść, jeżeli jest taka potrzeba oraz zabawka, którą dziecko będzie mogło się zająć;
- „bezpieczeństwo dla stawów biodrowych”: – już od pierwszych dni powinnyśmy do przewijania pieluszki obracać dziecko delikatnie na boki – kontrolując przy tym stawy biodrowe. Jedną rękę układamy na podbrzuszu, asekurując obie nóżki, zmieniamy pozycję – obracając dziecko na boki. np. Jeżeli chcemy maluszka obrócić w jego lewą stronę trzymamy naszą prawą rękę na podbrzuszu palcami (II-V), a pomiędzy kciukiem i II palcem trzymamy prawy staw biodrowy.
- zmiana pozycji w taki sposób daje nam:
* kontrolę na stawami biodrowymi,
* ułatwia pielęgnację,
* stymuluje dziecko do rozwoju i zdobywania kolejnych umiejętności,
* wspomaga w prawidłowym przenoszeniu ciężaru ciała oraz zmiany pozycji.
JAK ZAKTYWIZOWAĆ DZIECKO DO PRZEMIESZCZANIA SIĘ?
Na co należy zwrócić uwagę?
* stwórz odpowiednie warunki
Położenie:
- wybierając dla dziecka miejsce do zabawy, najlepiej jest wybrać podłogę! Z uwagi na dużą przestrzeń i nieograniczone możliwości ruchu;
- podłoże powinno być tępe, nieśliskie (np. puzzle piankowe)stanowczo odradzam panele, czy płytki, które będą tworzyć „lodowisko”, jak również kocyk, który będzie się przesuwał i utrudniał poruszanie się, jak również utrwalać będzie odruch chwytny rąk (co nie jest korzystne dla rozwoju;
* aktywizujemy dziecko do zabawy poprzez zmianę położenia miejsca zabawek, turlając się razem z dzieckiem, wspomagając do ciągłego obracania, zmian pozycji;
* znajdźmy „motywatora” dla naszej pociechy, aby podążając za nim (np. butelka z grochem, piłeczka itp.) zmieniało pozycję swojego ciała, doświadczało różnych pozycji równoważnych, aby ostatecznie osiągnąć cel;
* pozwalaj dziecku jak najczęściej baraszkować na macie, na podłodze;
* ogranicz leżakowanie w foteliku, leżaczku, czy noszenie na rękach
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ RUCHOWY DZIECKA?