Porady rehabilitanta ds. wczesnego wspomagania rozwoju dzieci

Drogi Rodzicu kontroluj postawę swojego dziecka.

Już od najmłodszych lat powinniśmy obserwować ciało naszego malucha. Sprawdzać czy nie powstają żadne asymetrie, itp.
Na co zwrócić uwagę:

W pozycji stojącej, patrząc od tyłu:
- równe ustawienie ramion,
- łopatki symetrycznie umiejscowione, nie powinny odstawać od plecków,
- kąty taliowe (czy z obu stron są równe),
- symetryczne ustawienie barków nad biodrami,
Ustawienie kolan (czy nie są nadmiernie zbliżone  X (koślawość), lub zbyt oddalone ( ) (szpotawość),
- ustawienie stóp w pozycji stojącej (czy ścięgna Achillesa lub ewentualnie kostki nie pochylają się nadmiernie do środka lub na zewnątrz),

W ustawieniu bokiem do nas:
- ustawienie pleców – czy nie są nadmiernie pochylone w górnym odcinku (piersiowym) lub nadmiernie wklęśnięte na odcinku dolnym (lędźwiowym)

PIERWSZE BUTY 

- Niemowlę, które zaczyna wstawać i chodzić pozostawiamy bose nóżki (ewentualnie podgumowane skarpetki).
- Stopy powinny mieć jak największy kontakt z podłożem aby naturalnie doświadczać ich obciążenie, przenoszenie ciężaru ciała, reakcji równoważnych, czucia podłoża.
- Chodzenie na bosaka jest najlepsze, zwłaszcza po różnych powierzchniach (np. trawa, groch).
- Jeżeli maluch chodzi już pewnie i wybiera się na spacer – pora upić buty! 

Buty:
- muszą być wygodne i nie mogą przeszkadzać stopie.;
- podeszwa – cienka, sprężysta, zginająca się tylko w 1/3 odległości od przodu buta, „skręcająca się” wokół osi długiej podeszwy;
- wkładka wewnętrzna – wąska, może być delikatnie wyprofilowana;
- cholewka – niska (poniżej kostki), miękka, dobrze stabilizująca i obejmująca śródstopie dziecka;
- zapiętki – miękkie i elastyczne;- sandałki mogą być bez zapiętek i z odkrytymi palcami, ale muszą mieć 3 paski, które będą utrzymywać dobrze but na stopie;
- mogą mieć max 5 mm zapasu, nie mogą być za długie;
- powinniśmy zakładać dziecku nowe buty, ponieważ chodzenie w butach wcześniej przez kogoś używanych, może zniekształcać stopę naszego dziecka;- po domu „śmigamy” na boso lub w antypoślizgowych skarpetkach.



JAK PRAWIDŁOWO PRZEWIJAĆ MAŁE DZIECKO?


- przygotujmy do tego odpowiednie miejsce (np. na łóżku, przewijaku);
- pod dupkę podkładamy podkład lub pieluchę tetrową;
- przygotowujemy niezbędne rzeczy: czysta pielucha, chusteczki nawilżone, które proponuję ogrzać lekko w dłoni, krem lub maść, jeżeli jest taka potrzeba oraz zabawka, którą dziecko będzie mogło się zająć;
- „bezpieczeństwo dla stawów biodrowych”: – już od pierwszych dni powinnyśmy do przewijania pieluszki obracać dziecko delikatnie na boki – kontrolując przy tym stawy biodrowe. Jedną rękę układamy na podbrzuszu, asekurując obie nóżki, zmieniamy pozycję – obracając dziecko na boki. np. Jeżeli chcemy maluszka obrócić w jego lewą stronę trzymamy naszą prawą rękę na podbrzuszu palcami (II-V), a pomiędzy kciukiem i II palcem trzymamy prawy staw biodrowy.
- zmiana pozycji w taki sposób daje nam:
*
kontrolę na stawami biodrowymi,
*
ułatwia pielęgnację,
*
stymuluje dziecko do rozwoju i zdobywania kolejnych umiejętności,
*
wspomaga w prawidłowym przenoszeniu ciężaru ciała oraz zmiany pozycji.

 





Mata-Edukacyjna

JAK ZAKTYWIZOWAĆ DZIECKO DO PRZEMIESZCZANIA SIĘ?

Na co należy zwrócić uwagę?
* stwórz odpowiednie warunki
Położenie:
- wybierając dla dziecka miejsce do zabawy, najlepiej jest wybrać podłogę! Z uwagi na dużą przestrzeń i nieograniczone możliwości ruchu;
- podłoże powinno być tępe, nieśliskie (np. puzzle piankowe)stanowczo odradzam panele, czy płytki, które będą tworzyć „lodowisko”, jak również kocyk, który będzie się przesuwał i utrudniał poruszanie się, jak również utrwalać będzie odruch chwytny rąk (co nie jest korzystne dla rozwoju;
* aktywizujemy dziecko do zabawy poprzez zmianę położenia miejsca zabawek, turlając się razem z dzieckiem, wspomagając do ciągłego obracania, zmian pozycji;
* znajdźmy „motywatora” dla naszej pociechy, aby podążając za nim (np. butelka z grochem, piłeczka itp.) zmieniało pozycję swojego ciała, doświadczało różnych pozycji równoważnych, aby ostatecznie osiągnąć cel;
* pozwalaj dziecku jak najczęściej baraszkować na macie, na podłodze;
* ogranicz leżakowanie w foteliku, leżaczku, czy noszenie na rękach




rozwój ruchu dziecka

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ RUCHOWY DZIECKA?

- „nie przeszkadzać” – stwórzmy dziecku spokojne i odpowiednie warunki do rozwoju;
- dajmy dziecku przestrzeń, odpowiednie podłoże (np. mata piankowa, dywan krótkowłosy)oraz zapewnijmy swobodę ruchów (w wygodnym, nieskrępowanym ubraniu);
- zmieniajmy pozycję dziecka, tak by czerpało korzyści z pozycji leżenia na plecach, na boku i na brzuchu. Wielość różnych doświadczeń oferuje nam lepszą jakość rozwoju dziecka.
- często bawmy się z dzieckiem kładąc je na brzuszku;
- podczas przebierania, przewijania – powtarzajmy cały czas obroty raz na jeden a raz na drugi bok;
- organizujmy dziecku „wymagające” otoczenia, odpowiadające jego aktualnym potrzebom np. połóżmy je na podłodze nie dając zabawki do ręki, lecz lecz kładąc ją z boku, aby zaktywizować maluch do ruchu a w konsekwencji do osiągnięcia celu, w późniejszym okresie możemy tworzyć „małe tory przeszkód”.