Zabawy logopedyczne
1. Ćwiczenie oddechowe – Wirujące słońce
Potrzebujemy:
- nożyczki;
- wykałaczkę;
- karton;
- pisak;
- blok techniczny;
- ołówek;
- słomka.
Wycinamy koło z bloku technicznego. Następnie w środku wyznaczamy ołówkiem mniejsze koło. Dzielimy koło prowadząc linie przez środek koła – powstanie 16. części. Nacinamy, ale tylko do linii mniejszego koła. Odwracamy na drugą stronę i zaginamy „promienie” słońca najpierw do środka, a następnie każdy na skos. Rysujemy oczy i uśmiech. Na koniec na środek wbijamy wykałaczkę i mocujemy słońce do kartonu. Dmuchamy na słońce wykorzystując słomkę.
Potrzebujemy:
- talerzyk;
- ryż.
Wysypujemy ryż na talerzyk. Ćwiczenie polega na rozdmuchaniu całego ryżu z talerzyka.
Potrzebujemy:
- lustro;
- wargi.
Naśladujemy parskanie konia. Ćwiczenie to usprawnia mięsień okrężny ust.
Potrzebujemy:
- cukierek.
Ćwiczenie polega na jak najdłuższym ssaniu cukierka.
Przedstawiamy dziecku obrazki z historyjki w rozsypance. Opowiadamy historię psa:
„Pies był bardzo brudny. Dziewczynka wykąpała psa w dużej misce. Później spryskała go wodą. A na koniec wytarła go ręcznikiem.”
Następnie prosimy dziecko, aby ułożyło historię w odpowiedniej kolejności. W razie trudności możemy jeszcze raz, powoli, opowiedzieć historię psa.
Potrzebujemy:
- pudełko;
- materiał do tworzenia dźwięku, np.: gwoździe, koraliki, guziki, groch, kamyki itp.
Prezentujemy dziecku przedmioty, które będziemy wkładać do pudełka. Pozwalamy, aby potrząsnęło pudełkiem z każdym przedmiotem wewnątrz. Następnie wkładamy, np.: kamyki do pudełka – dajemy dziecku, aby potrząsnęło i prosimy o rozpoznanie co znajduje się w środku.
Obrazki zwierząt – losowanie – naśladowanie odgłosu – dziecko zgaduje
Potrzebujemy:
- obrazki zwierząt.
Siadamy naprzeciwko dziecka. Losujemy obrazek zwierzęcia – tak żeby dziecko nie zauważyło jakie zwierzę wylosowaliśmy. Naśladujemy zwierzę, np.: żaba – kum, kum; pies – hau, hau; krowa – mu; indyk – gul, gul; kot – miau; świnia – chrum, chrum. Zadaniem dziecka jest odgadnąć w jakie zwierzę się wcieliliśmy. Prezentujemy dziecku wylosowany obrazek.
Mały zajączek Szaruś mieszkał na łące obok lasu. Spostrzegawczy zając obserwował co się wokół dzieje (otwieramy szeroko buzię i zamykamy). Bardzo lubił skakać (kic, kic, kic – powtarzamy). Często słuchał jak szumią drzewa (szszszszsz – powtarzamy). Pewnego dnia spotkał na łące konia (parskamy) i małego źrebaka (kląskamy). Zajączek przywitał się i pobiegł dalej do lasu. Wszedł do lasu i bardzo się przestraszył! A co to za głosy? (Uhu, uhu, uhu – powtarzamy). To sowa! Ojej, zaczyna padać deszcz (kap, kap, kap – powtarzamy). Szaruś szybko pokicał do swojej kryjówki.
Potrzebujemy:
- kolorowe kartki;
- taśma klejąca;
- patyczki od lodów- mogą być kolorowe;
- karton.
Wycinamy otwory kartonie i oznaczamy je kolorami. Zabawa polega na włożeniu patyczka w odpowiednim kolorze do otworu.
Potrzebujemy:
- gąbkę;
- patyczki do szaszłyków;
- słomki.
Wbijamy patyczki w gąbkę a słomki tniemy na mniejsze elementy. Nakładamy słomki na patyczki. Możemy również oznaczyć patyki kolorami, tak aby zabawa polegała na segregowaniu słomek według koloru.