22.04.2020

Zabawy z dziećmi część 26.

Kwarantanna społeczna to nie lada wyzwanie dla rodziców małych dzieci. Codziennie na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo zbiór 10-ciu zabaw wraz z opisem. W ten sposób podpowiadamy w co i jak można bawić się ze swoim maluchem w domu.
Zabawy logopedyczne  :-)


1. Ćwiczenie oddechowe – Wirujące słońce

 
Potrzebujemy:

- nożyczki;

- wykałaczkę;

- karton;

- pisak;

- blok techniczny;

- ołówek;

- słomka.

 
Wycinamy koło z bloku technicznego. Następnie w środku wyznaczamy ołówkiem mniejsze koło. Dzielimy koło prowadząc linie przez środek koła – powstanie 16. części. Nacinamy, ale tylko do linii mniejszego koła. Odwracamy na drugą stronę i zaginamy „promienie” słońca najpierw do środka, a następnie każdy na skos. Rysujemy oczy i uśmiech. Na koniec na środek wbijamy wykałaczkę i mocujemy słońce do kartonu.  Dmuchamy na słońce wykorzystując słomkę. 2. Ćwiczenie oddechowe – Ryż

Potrzebujemy:

- talerzyk;

- ryż.

 Wysypujemy ryż na talerzyk. Ćwiczenie polega na rozdmuchaniu całego ryżu z talerzyka. 3. Ćwiczenie warg – Parskaj jak koń

Potrzebujemy:

- lustro;

- wargi.

 Naśladujemy parskanie konia. Ćwiczenie to usprawnia mięsień okrężny ust. 4. Ćwiczenie języka – Cukierek

Potrzebujemy:

- cukierek.

 Ćwiczenie polega na jak najdłuższym ssaniu cukierka. 5. Historyjka obrazkowa – Brudny pies

 
Przedstawiamy dziecku obrazki z historyjki w rozsypance. Opowiadamy historię psa:

 
„Pies był bardzo brudny. Dziewczynka wykąpała psa w dużej misce. Później spryskała go wodą. A na koniec wytarła go ręcznikiem.”

 
Następnie prosimy dziecko, aby ułożyło historię w odpowiedniej kolejności. W razie trudności możemy jeszcze raz, powoli, opowiedzieć historię psa. 6. Ćwiczenie słuchowe – Co tak hałasuje?

Potrzebujemy:

- pudełko;

- materiał do tworzenia dźwięku, np.: gwoździe, koraliki, guziki, groch, kamyki itp.


Prezentujemy dziecku przedmioty, które będziemy wkładać do pudełka. Pozwalamy, aby potrząsnęło pudełkiem z każdym przedmiotem wewnątrz. Następnie wkładamy, np.: kamyki do pudełka – dajemy dziecku, aby potrząsnęło i prosimy o rozpoznanie co znajduje się w środku. 7. Ćwiczenie słuchowe – Kim jestem?

Obrazki zwierząt – losowanie – naśladowanie odgłosu – dziecko zgaduje

Potrzebujemy:

- obrazki zwierząt.

 
Siadamy naprzeciwko dziecka. Losujemy obrazek zwierzęcia – tak żeby dziecko nie zauważyło jakie zwierzę wylosowaliśmy. Naśladujemy zwierzę, np.: żaba – kum, kum; pies – hau, hau; krowa – mu;  indyk – gul, gul; kot – miau; świnia – chrum, chrum. Zadaniem dziecka jest odgadnąć w jakie zwierzę się wcieliliśmy. Prezentujemy dziecku wylosowany obrazek.  8. Bajka logopedyczna – Bajka o zającu

 
Mały zajączek Szaruś mieszkał na łące obok lasu. Spostrzegawczy zając obserwował co się wokół dzieje (otwieramy szeroko buzię i zamykamy). Bardzo lubił skakać (kic, kic, kic –  powtarzamy). Często słuchał jak szumią drzewa (szszszszsz – powtarzamy). Pewnego dnia spotkał na łące konia (parskamy) i małego źrebaka (kląskamy). Zajączek przywitał się i pobiegł dalej do lasu. Wszedł do lasu i bardzo się przestraszył! A co to za głosy? (Uhu, uhu, uhu – powtarzamy). To sowa! Ojej, zaczyna padać deszcz (kap, kap, kap – powtarzamy). Szaruś szybko pokicał do swojej kryjówki. 9. Ćwiczenie motoryki małej – Kolorowe patyczki

Potrzebujemy:

- kolorowe kartki;

- taśma klejąca;

- patyczki od lodów- mogą być kolorowe;

- karton.

 Wycinamy otwory kartonie i oznaczamy je kolorami. Zabawa polega na włożeniu patyczka w odpowiednim kolorze do otworu. 10. Ćwiczenie motoryki małej – Słomki

Potrzebujemy:

- gąbkę;

- patyczki do szaszłyków;

- słomki.

 
Wbijamy patyczki w gąbkę a słomki tniemy na mniejsze elementy. Nakładamy słomki na patyczki. Możemy również oznaczyć patyki kolorami, tak aby zabawa polegała na segregowaniu słomek według koloru.