Miłej zabawy, ciocia Natalia
1. Ćwiczenie oddechowe: Siła podmuchu
Co jest potrzebne:
- taśma klejąca – najlepiej szeroka,
- stolik,
- piłki różnej wielkości.
Taśmę przytwierdzamy stroną klejącą do góry przy rancie stolika. Dziecko staje naprzeciwko i dmucha na piłkę. Należy dmuchać z odpowiednią siłą – tak, aby piłka zatrzymała się na taśmie.
Co jest potrzebne:
- konfetti,
- słomka,
- talerzyk.
Zadaniem dziecka jest zassać konfetti przy użyciu słomki i przenieść go w wyznaczone miejsce – talerzyk. Bardzo istotne jest, aby trzymać słomkę ustami, nie zębami.
Co jest potrzebne:
- lustro.
Siadamy z dzieckiem naprzeciwko lustra. Wymawiamy głośno głoski: a, o, e, i, u, y. Najpierw długo: aaaaaaa… , następnie a a a a
z przerwami. Następnie kolejne samogłoski.
4. Ćwiczenia warg – Całuski
Co jest potrzebne:
- szminka,
- kartka / lustro,
– wargi.
Proste ćwiczenie wspierające napięcie warg. Malujemy dziecku usta szminką – najlepiej w wyrazistym kolorze. Następnie ściągamy w dziubek /ryjek i odbijamy na kartce lub lustrze.
Co jest potrzebne:
- miód/ dżem / masło orzechowe / krem czekoladowy,
- język.
Wykonując to ćwiczenie języka warto wykorzystać miód, dżem, masło orzechowe bądź krem czekoladowy – w zależności od upodobań dziecka. Smarujemy wybranym produktem kąciki ust. Dziecko otwiera szeroko usta i czubkiem języka stara się zlizać smakołyk raz z jednej strony, a następnie z drugiej.
Co jest potrzebne:
- aparat artykulacyjny.
Helenka bardzo kocha swojego misia Fredka. Codziennie dba o to, aby miś zjadał pożywne śniadanko. Zawsze z rana szykuje mu płatki owsiane z mlekiem i miodem, które Fredek uwielbia (naśladujemy żucie i mlaskamy). Miś ma swoją ulubioną, zieloną łyżeczkę (wysuwamy i chowamy język). Ojej! Coś się przykleiło Fredkowi do podniebienia, bardzo to przeszkadza misiowi i szybko chce się tego pozbyć (otwieramy szeroko buzię i dotykamy językiem podniebienia). Uff, udało się! Miś skończył jeść. Śniadanko było bardzo dobre (mówimy: „mmm, mmm, mmm”).
Po śniadaniu czas umyć zęby (otwieramy szeroko buzię i „czyścimy” językiem górne zęby po wewnętrznej i zewnętrznej stronie, a następnie dolne) oraz policzki (zamykamy usta i „czyścimy” językiem policzki).
Teraz Helenka może pójść z Fredkiem na spacer.
D. Sapela – Wiezorek, Bajeczki z książeczki, wyd. Harmonia, s. 24
Co jest potrzebne:
- lalka,
- samoprzylepne kartki.
Oznaczamy część ciała lalki i prosimy dziecko o nazwanie. Pamiętajmy o naprzemienności podczas zabawy – dziecko też może sprawdzić, czy pamiętamy jak nazywają się poszczególne części ciała
Co jest potrzebne:
- ciemny woreczek,
- plastikowe jajka,
- obrazki zwierząt.
Chowamy po jednym obrazu do jajka i wkładamy wszystko do woreczka. Dziecko losuje niespodziankę, otwiera i naśladuje bądź nazywa zwierzę.
Co jest potrzebne:
- talerzyk papierowy,
- patyczek, np.: od lodów, laryngologiczny,
- piłka.
Wycinamy w talerzyku dziurę, a następnie przyklejamy go do patyczka. Ćwiczenie polega na odpowiednim balansowaniu talerzykiem z piłką tak, aby wpadła ona do dziury.
Co jest potrzebne:
- trzepaczka,
- pomponiki.
Wkładamy jak największą ilość pomponików do środka trzepaczki. Zadanie polega na wyjmowaniu ich przy użyciu palców. Dodatkowo dziecko może posegregować je uwzględniając kolor, wielkość.